Catholic Diocese of Dallas

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En Español - Fiesta de la Inmaculada Concepción

What Is the Immaculate Conception?

Publish date: Friday, December 8, 2017

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An essential part of God’s plan for the mother of his Son was that she be conceived free from Original Sin. “Through the centuries the Church became ever more aware that Mary, ‘full of grace’ through God, was redeemed from the moment of her conception” (CCC, no. 491).

In anticipation that she was to bear the Son of God, Mary was preserved from the time of her conception from Original Sin. We call this the Immaculate Conception. No sin would touch her, so that she would be a fitting and worthy vessel of the Son of God. The Immaculate Conception does not refer to the virginal conception and birth of Christ, but rather to Mary’s being conceived without inheriting Original Sin.

In the course of time, the doctrine of the Immaculate Conception became more precisely enunciated, as its truth - long supported by the universal popular devotion of the faithful - was better understood by deepening theological inquiry. In 1854, Pope Pius IX proclaimed this dogma infallibly: that is, in his role as supreme teacher of the Church, he declared that this doctrine is divinely revealed and must be accepted with faith by the entire Church.

 

Memorare

Remember, O most gracious Virgin Mary,
that never was it known that anyone
who fled to your protection,
implored your help or sought your
intercession was left unaided.
Inspired with this confidence, we fly unto you,
O Virgin of Virgins, our Mother.
To you we come. Before you we kneel,
sinful and sorrowful.
O Mother of the Word Incarnate,
despise not our petitions,
but in your clemency, hear and answer them. Amen.
  - St. Bernard of Clairvaux

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This article was an excerpt from the United States Catholic Catechism for Adults (Washington, DC: USCCB, 2006) 141–143, 149.
Copyright © 2006, United States Conference of Catholic Bishops, Washington DC. All rights reserved. Used with permission.

 


Español

Fiesta de la Inmaculada Concepción

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Una parte esencial del designio de Dios para la madre de su Hijo fue que ella fuese concebida libre de Pecado Original. “A lo largo de los siglos, la Iglesia ha tomado conciencia de que María‘llena de gracia’ por Dios, había sido redimida desde su concepción” (CIC, no. 491).

Anticipando que ella iba a llevar al Hijo de Dios, María fue preservada desde el momento de su concepción del Pecado Original. Llamamos a esto la Inmaculada Concepción. Ningún pecado la
tocó, de forma que ella sería un recipiente adecuado y digno para el Hijo de Dios. La Inmaculada Concepción no se refiere a la concepción virginal y nacimiento de Cristo, sino a María, que fue concebida sin heredar el Pecado Original.

Con el paso del tiempo, la doctrina de la Inmaculada Concepción fue articulada de forma más precisa, a medida que su verdad —apoyada por la devoción popular universal de los creyentes durante mucho tiempo— se iba entendiendo mejor mediante la investigación teológica. En 1854, el Papa Pío
IX proclamó este dogma infaliblemente: es decir, en su oficio como maestro supremo de la Iglesia, él declaró que esta doctrina ha sido revelada divinamente y que debe ser aceptada con fe por toda la Iglesia.

Memorare

Acordaos, oh piadosísima Virgen María, que jamás se
ha oído decir que ninguno de los que haya acudido a
tu protección, implorando tu asistencia y reclamando
tu socorro, haya sido abandonado de ti. Animado con
esta confianza, a ti también acudo, oh Madre, Virgen
de las vírgenes, y aunque gimiendo bajo el peso de
mis pecados, me atrevo a comparecer ante tu presencia
soberana. No deseches mis humildes súplicas,
oh Madre del Verbo divino, antes bien, escúchalas y
acógelas benignamente. Amén.
—San Bernardo de Clairvaux

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Este artículo es un extracto del Catecismo Católico de los Estados Unidos para los Adultos (Washington, DC: USCCB, 2007)
153–154, 160. Copyright © 2007, United States Conference of Catholic Bishops, Washington DC. All rights reserved. Used with permission.